تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی تانک T-۱۴ آرماتا روسیه | مهیب‌ترین تانک جهان

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های تانک T-۱۴ آرماتا روسیه خواهیم پرداخت.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: تی-۱۴ آرماتا (T-۱۴ Armata) یک تانک اصلی میدان نبرد نسل جدید است که توسط شرکت روسی اورالواگنزاوود ساخته شده است. این تانک به طور رسمی برای اولین بار در رژه روز پیروزی مسکو در ماه می ۲۰۱۵ رونمایی شد.

این خودروی جنگی جدید مجهز به تجهیزات دیجیتالی شده، برجک بدون سرنشین و کپسول زرهی ایزوله برای خدمه است. نیرو‌های مسلح روسیه قبلاً قصد داشتند ۲۳۰۰ تانک اصلی جنگی آرماتا را طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ به خدمت بگیرند اما تولید انبوه این تانک‌ها به دلیل هزینه‌های بالای آن به تعویق افتاد. این خودرو‌ها در سوریه مورد آزمایش میدانی قرار گرفتند.  تولید سریالی تانک تی-۱۴ آرماتا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد.

طراحی و ویژگی‌های T-۱۴ آرماتا 

T-۱۴ آرماتا  بر اساس یک پلت فرم رزمی مدولار است که می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای سایر انواع زرهی مانند خودروی جنگی پیاده نظام سنگین  و نفربر زرهی عمل کند.

بدنه به سه قسمت تقسیم می‌شود، یک کابین خدمه در جلو، یک برجک کنترل از راه دور بدون سرنشین در مرکز و یک بسته قدرت در عقب. راننده در سمت چپ، توپچی در وسط و فرمانده در سمت راست در داخل یک کپسول زرهی مخصوص می‌نشیند. ورود و خروج از طریق سه دریچه در جلوی بدنه انجام می‌شود. سقف برجک دارای دکل هواشناسی، ارتباطات ماهواره ای، سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی، پیوند داده و آنتن‌های ارتباطات رادیویی است.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

طول این تانک ۱۰.۸ متر، عرض آن ۳.۵ متر و ارتفاع آن ۳.۳ متر است. وزن رزمی تانک T-۱۴ آرماتا ۴۸ تن است.

تسلیحات  تانک T-۱۴ آرماتا

T-۱۴ آرماتا مجهز به یک برجک بدون سرنشین است که یک تفنگ ۱۲۵ میلی متری ۲A۸۲-۱M روی آن نصب شده که توسط یک لودر خودکار تغذیه می‌شود. این برجک در مجموع ۴۵ گلوله از جمله مهمات آماده برای استفاده را حمل می‌کند. تفنگ اصلی همچنین می‌تواند موشک‌های هدایت شونده لیزری را شلیک کند.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

اسلحه ۱۲۵ میلی متری ۲A۸۲ را می‌توان در آینده با یک تفنگ ۱۵۲ میلی متری جدید ۲A۸۳ جایگزین کرد. این تانک همچنین می‌تواند به سلاح‌های ثانویه از جمله مسلسل کورد ۱۲.۷ میلی متری و مسلسل PKTM ۷.۶۲ میلی متری مجهز شود.

محافظت از خود  تانک T-۱۴ آرماتا

بدنه این تانک به یک سیستم زره مدولار ساخته شده از فولاد، سرامیک و مواد کامپوزیت مجهز شده است.همچنین به منظورایمنی و بقای خدمه، به ویژه در هنگام انفجار، کپسول خدمه از لودر اتوماتیک و مهمات جدا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این تانک حداکثر تا  استانگ ۴۵۶۹ سطح ۵ محافظت کند. قسمت جلویی آن با زره واکنشی پوشانده شده است، در حالی که در قسمت عقب آن زره میله‌ای برای محافظت بیشتر در برابر نارنجک‌های راکتی ضد تانک آر پی چی تعبیه شده است.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

حفاظت هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی، سیستم اطفاء حریق خودکار و پرتاب کننده‌های نارنجک دود بر روی تانک، بقای خدمه را بیشتر افزایش می‌دهد. سیستم جدید حفاظت فعال بر روی تانک از خدمه در برابر موشک‌های هدایت شونده ضد تانک، راکت‌ها و آر پی جی‌های ورودی دفاع می‌کند.

دید و کنترل آتش

فرمانده و توپچی دارای مناظر چند طیفی با محدوده قابل مشاهده، کانال‌های حرارتی و فاصله یاب لیزری هستند. دید فرمانده که در بالای برجک نصب شده است، میدان دید ۳۶۰ درجه را ارائه می‌دهد، در حالی که دید توپچی به یک پریسکوپ دید مستقیم و یک نشانگر لیزری مجهز است.

دوربین‌های زاویه باز نصب شده بر روی تانک، دید کامل ۳۶۰ درجه و آگاهی از موقعیت را برای خدمه فراهم می‌کند. همچنین انتظار می‌رود این تانک دارای گیرنده‌های هشدار لیزری الکترواپتیکال/مادون قرمز باشد.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

T-۱۴ آرماتا مجهز به یک سیستم کنترل آتش کامپیوتری است که به طور خودکار راه حل کنترل آتش را با استفاده از داده‌های یک سیستم مرجع  فرموله می‌کند. این تانک همچنین مجهز به سیستم مدیریت میدان جنگ است.

موتور و تحرک  تانک T-۱۴ آرماتا

آرماتا T-۱۴ از یک موتور دیزل توربوشارژ A-۸۵-۳A بهره می‌برد که توان خروجی ۱۲۰۰ اسب بخار را تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک متصل می‌شود.

تانک T-۱۴ آرماتا | مهیب‌ترین تانک جهان

چرخ دنده شامل هفت چرخ جاده لاستیکی دوگانه در هر طرف است. این تانک می‌تواند با حداکثر سرعت جاده‌ای ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و حداکثر برد ۵۰۰ کیلومتری دارد.

مشخصات فنی کلی T-۱۴ آرماتا

نوع وسیله نقلیه: تانک اصلی نبرد

سازنده: اورالواگنزاوود

خدمه: سه

وزن: ۴۸ تن

حداکثر سرعت: ۹۰ کیلومتر در ساعت

برد عملیاتی: ۵۰۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی ، تانک
نظرات شما